Page 69 - incirliovaweb
P. 69
Bir Dünya Kültür Mirası: Anadolu Devecilik Kültürü ve Deve Güreşleri l2. BÖLÜM CHAPTER 2 47
2. ANADOLU’DA DEVE GÜREŞLERİNİN 2. HISTORICAL AND SPATIAL
TARİHSEL VE MEKÂNSAL GELİŞİMİ DEVELOPMENT OF CAMEL WRESTLES
IN ANATOLIA
2.1. Deve Güreşlerinin Anadolu’da Ortaya
Çıkışı 2.1. Origination of Camel Wrestles in
Anatolia
Bir deve sürüsü içinde erkek develer dişiler için birbirlerine
karşı güce dayalı bir rekabet sergilerler. Bu rekabetin anlamı, In a herd of camels, male camels display power-based competition
çiftleşme döneminde erkek develerin dişiler için güreşmesi de- against each other for females. This competition means that male
mektir. Tarih boyunca develerin sahip olduğu güreş yetenekleri camels wrestle for females in the mating season. The wrestling
bilinen bir durumdur. Fakat deve güreşlerin bir organizasyon ability of camels throughout history is a known fact. However, it
formunda Anadolu’da ilk olarak ne zaman ve nerede başladı- is hard to exactly determine when and where camel wrestles first
ğını kesin olarak belirlemek güçtür. Anadolu’da deve güreş- started in the form of an organization in Anatolia. The known
lerinin bilinen ilk örnekleri Türklerin Anadolu’ya göçlerinden initial examples of camel wrestles in Anatolia belong to a rather
uzunca bir süre sonraya aittir. 17. yüzyılın ünlü gezgini Evliya long while after the migrations of Turks to Anatolia. The ancient
Çelebi’nin Van’da tanık olduğu deve güreşi dışında, bilinen examples known other than the camel wrestle witnessed in Van by
diğer eski örnekler deve güreşlerinin 19. yüzyılın ilk yarısın- Evliya Chalabi, a famous traveler of the 17th century, reveal that
dan itibaren Ege Bölgesi’nde yaygınlaşmaya başladığını orta- camel wrestles began to flourish in the Aegean Region as of the first
ya koymaktadır. Güreşlerin özellikle bu çevrede benimsenmesi half of the 19th century. The wrestles were adopted and became
ve yaygınlaşması kuşkusuz birçok faktörle ilgilidir. Bu nokta- widespread in this environment in particular, which is undoubtedly
da öncelikle batı Anadolu’daki Yörük kültürüne dayalı zengin concerned with many factors. At this point, the rich camel wealth
deve varlığının altını çizmek gerekir. Konar-göçer Yörükler bir based on the Yuruk culture in WesternAnatolia should be underlined
yandan kendi göç yolculuklarında bir yandan da yörede yerle- first. Nomadic Yuruks made use of a large number of camels in
şik toplumların ticari ürünlerinin taşınması işlerinde ve devlet not only their own migratory journeys but also the transport of
tarafından verilen görevlerde çok sayıda deveden yararlanmış- the commercial products of the sedentary societies at the locality
lardır (Çalışkan, 2012:374). Geçmişte taşımacılık işlerinde dü- as well as the duties assigned by the state (Çalışkan, 2012:374).
zenli olarak binlerce devenin kullanıldığı güzergâhların Yörük The places where the routes on which thousands of camels were
regularly used in transport affairs intersected with the Yuruk culture