Page 103 - incirliovaweb
P. 103

Bir Dünya Kültür Mirası: Anadolu Devecilik Kültürü ve Deve Güreşleri  l2. BÖLÜM CHAPTER 2 81

     Büyük Menderes bölgesinin yakın iskan tarihini aydın-                 The village names the foundation of which is based on the
latması bakımından kuruluşu Türk ve Türkmen nüfusa daya-              Turkish and Turkmen populations are quite noteworthy in terms
nan köy isimleri oldukça dikkate değerdir. Oğuz boylarından           of their clarification of the recent settlement history of the Büyük
meydana gelen, göçebeliği bırakmış ve toprağa bağlanmış               Menderes region. It is known that the names of the ancient
eski Türkmen aşiret adlarının kurmuş oldukları yerleşmele-            Turkmen tribes that consisted of the Oghuz clans, that abandoned
rin isimleriyle günümüze kadar ulaştığı bilinmektedir (Göney,         nomadism, and that became connected with land have survived
1975:279). Bu adların büyük çoğunluğu bazen küçük deği-               up to the present time through the names of the settlements they
şikliklerle bazen de tamamen aynı kalarak günümüze kadar              established (Göney, 1975:279). The vast majority of these names
varlığını korumuştur. Göney (1975)’e göre Büyük Menderes              have survived to date sometimes by undergoing minor changes
bölgesinde Oğuz Türklerinin 24 boyundan sekizine yörede-              and sometimes by completely remaining the same. According to
ki köy isimlerinde rastlanmaktadır. Bunlar arasında örnek             Göney (1975), village names belonging to eight of the 24 clans of
vermek gerekirse Kaykılı (Bağarası güneyinde Kayı boyuna              Oghuz Turks are encountered in the Büyük Menderes region. For
aittir), Nazilli kuzeyinde yer alan Bayındır köyü de, Bayın-          example, among them is Kaykılı (it belongs to the Kayı clan in
dır boyundan gelmektedir. Çarıklar (İncirliova’nın kuzeyin-           the south of Bağarası); moreover, the Bayındır Village in the north
de) ismi itibariyle Kınık boyundandır. Eymir (Bozdoğan’ın             of Nazilli comes from the Bayındır clan. Çarıklar (in the north of
güneyinde), Umur (Çine’nin güneyinde) köyleri de Eymur                İncirliova) belongs to the Kınık clan by its name. The Eymir (in
boyundandır. Boyların oymaklara, oymakların obalara, oba-             the south of Bozdoğan) and Umur (in the south of Çine) Villages
ların çadırlara ayrıldığı düşünülürse, bölge dahilinde birçok         belong to the Eymur clan. Considering that clans are divided into
köy adının da, Türkmen oymak, oba ve çadırlarından geldi-             tribes, that tribes are subdivided into nomadic groups (oba), and
ği ortaya çıkar (Göney, 1975: 280-281). Pirlibey (Nazilli’nin         that nomadic groups are further subdivided into tents, it turns out
kuzeyinde), Türlübey (Buldan’ın kuzeyinde), Çakırbeyli (Ay-           that the names of many villages within the region also come from
dın’ın güneyinde), Halilbeyli (Koçarlı’nın doğusunda), Ömer-          Turkmen tribes, nomadic groups, and tents (Göney, 1975:280-281).
beyli (Germencik’in kuzeydoğusunda), İsabeyli (Nazilli’nin            The Pirlibey (in the north of Nazilli), Türlübey (in the north of
batısında), Hıdırbeyli (Germencik’in kuzeybatısında), Erbeyli         Buldan), Çakırbeyli (in the south of Aydın), Halilbeyli (in the east
(İncirliova’nın batısında), köylerinin hepsi kabile ve beylikle-      of Koçarlı), Ömerbeyli (in the north-east of Germencik), İsabeyli
rin kuvvetli liderlerinin isimlerini benimsemişlerdir (Göney,         (in the west of Nazilli), Hıdırbeyli (in the north-west of Germencik),
1975:278). Günümüzde Aydın’ın Bozdoğan ilçesinin adı da               and Erbeyli (in the west of İncirliova) Villages all adopted the names
Anadolu’ya göç eden Oğuz boyları içindeki ‘Bozdoğanlılar’             of the powerful leaders of the tribes and the principalities (Göney,
boyu ile ilişkilendirilmektedir (Özey, 2007: 27). Yine Özey’e         1975:278). Today the name of Bozdoğan district of Aydın is related
                                                                      to the ‘Bozdoğanlılar’ clan among the Oghuz clans that migrated to
                                                                      Anatolia (Özey, 2007:27). Again according to Özey, there was no
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108